Logo Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa

Zasady obrotu towarami roślinnymi z W.Brytanią w przypadku BREXIT-u „bez umowy”

Przygotowano na podstawie informacji przekazanych przez Departament Środowiska, Żywności i Spraw Wsi Wielkiej Brytanii (Department for Environment, Food and Rural Affairs, DEFRA)

 

EKSPORT ROŚLIN I PRODUKTÓW ROŚLINNYCH DO WIELKIEJ BRYTANII

Większość roślin i produktów roślinnych (w tym owoce i warzywa, kwiaty i zieleń cięta), przywożonych do Wielkiej Brytanii z UE, jest uważana za towary niskiego ryzyka fitosanitarnego i w przypadku wyjścia Wielkiej Brytanii bez umowy, nadal będą one wwożone do Wielkiej Brytanii bez świadectw fitosanitarnych i obowiązkowej importowej kontroli fitosanitarnej. Co oznacza, że import takich roślin i produktów roślinnych będzie realizowany na dotychczasowych zasadach. Jednocześnie unijny system paszportów roślin nie będzie już stosowany w wymianie handlowej roślinami pomiędzy Wielką Brytanią a UE.


Co do zasady, rośliny i produkty roślinne obecnie przemieszczane w systemie paszportów roślin UE będą wymagały zaopatrzenia w świadectwo fitosanitarne, wydane przez krajową organizację ochrony roślin (NPPO) w państwie członkowskim UE właściwego dla wywozu. W szczególności będzie to dotyczyło określonych rodzajów/gatunków roślin przeznaczonych do sadzenia (w tym nasion), drewna i kory niektórych rodzajów, sadzeniaków ziemniaka. Przy ustalaniu zakresu roślin i produktów roślinnych, dla których wymagane będą świadectwa fitosanitarne, należy również uwzględnić fakt, że w Wielkiej Brytanii funkcjonują liczne strefy chronione odnoszące się do określonych organizmów szkodliwych (w szczególności dotyczy to szkodników drzew iglastych).


Szczegółowy wykaz stref chronionych na terytorium Wielkiej Brytanii znajduje się pod adresem: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/730884/plant-passports-protected-zones.pdf


Dodatkowo, świadectwo fitosanitarne będzie również wymagane przy wwozie pozostałych ziemniaków (tzw. towarowych – konsumpcyjnych lub przeznaczonych do przerobu przemysłowego).

 

W Polsce świadectwa fitosanitarne są wydawane przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa właściwego ze względu na miejsce prowadzenia uprawy, wytwarzania lub miejsce składowania, lub miejsce łączenia roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, na wniosek zainteresowanego podmiotu (eksportera).

Eksporterzy będą musieli dostarczyć kopie świadectwa fitosanitarnego i innych dokumentów importerowi w Wielkiej Brytanii. Związane jest to z tym, że importer z Wielkiej Brytanii będzie musiał powiadomić o przesyłce odpowiednie władze brytyjskie zajmujące się zdrowiem roślin (DEFRA) z odpowiednim wyprzedzeniem, przed jej przybyciem do Wielkiej Brytanii z UE. Ponadto kontrole dokumentów i tożsamości dla takich przesyłek będą przeprowadzane „na odległość” (tj. z wykorzystaniem systemu informatycznego DEFRA/służb celnych).

Aktualnie drewno opakowaniowe (DMO) przemieszczane między Wielką Brytanią a Polską jest przemieszane swobodnie bez dodatkowych kontroli.

Po wyjściu Wielkiej Brytanii drewniany materiał opakowaniowy (DMO/WPM), wykorzystywany również  w transporcie towarów innych niż pochodzenia roślinnego, eksportowanych do Wielkiej Brytanii, będzie musiał być oznakowany zgodnie z Międzynarodowym Standardem ds. środków fitosanitarnych ISPM15 (http://piorin.gov.pl/eksport-i-import/opakowania-drewniane/).

 

IMPORT ROŚLIN Z WIELKIEJ BRYTANII DO UNII EUROPEJSKIEJ

Po opuszczeniu UE przez Wielką Brytanię, państwa członkowskie UE będą stosowały w odniesieniu do importowanych z Wielkiej Brytanii towarów roślinnych te same wymogi i zasady granicznej kontroli fitosanitarnej, jak dla przesyłek pochodzących z pozostałych krajów trzecich. Regulowane w przepisach fitosanitarnych UE roślin, produkty roślinne i przedmioty (w szczególności wszystkie rośliny do sadzenia, określone drewno, produkty z drewna lub kora, określone gatunki owoców i warzyw, niektóre rodzaje ciętych kwiatów i zieleni) będą musiały być zaopatrzone w świadectwo fitosanitarne, wydane przez brytyjską organizację ochrony roślin. Towary, wymagające zaopatrzenia w świadectwo fitosanitarne, będą podlegały granicznej kontroli fitosanitarnej w pierwszym punkcie wwozu do UE (tj. na granicy zewnętrznej UE bez względu na docelowe państwo członkowskie).


Szczegółowe informacje na temat importu i eksportu roślin i produktów roślinnych do/z Wielkiej Brytanii po zaistnieniu scenariusza „no deal” można znaleźć, pod adresem: https://www.gov.uk/guidance/importing-and-exporting-plants-and-plant-products-if-theres-no-withdrawal-deal.

 

Znajdują się tam informacje dotyczące:

  1. Importowania roślin i produktów roślinnych do Wielkiej Brytanii z UE.
  2. Importowania roślin i produktów roślinnych do Wielkiej Brytanii z krajów trzecich przez UE
  3. Eksportowania roślin i produktów roślinnych do UE z Wielkiej Brytanii
  4. Kroki, które należy podjąć, aby przygotować się do wyjścia z UE
  5. Przemieszczanie kontrolowanych roślin i produktów roślinnych w Wielkiej Brytanii
  6. Przemieszczanie drewnianych materiałów opakowaniowych

Brexit - podstawowe informacje

Informacja dla podmiotów na temat konsekwencji prawnych wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej opracowana przez organy UE


Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, (dalej „Zjednoczone Królestwo”) złożyło w dniu 29 marca 2017 r. notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej, zgodnie z Artykułem 50 Traktatu o Unii Europejskiej (BREXIT). Oznacza to, że jeśli ratyfikowana umowa wyjścia nie ustali innej daty, całe unijne prawo pierwotne i wtórne przestaje obowiązywać w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa, od 30 marca 2019 r., od godz. 00:00 (czasu środkowoeuropejskiego) („data wystąpienia”). Zjednoczone Królestwo stanie się wówczas „państwem trzecim” dla państw członkowskich UE.


Przygotowanie do wystąpienia leży nie tylko w gestii unijnych i krajowych władz, lecz dotyczy również podmiotów prywatnych.


Ze względu na liczne wątpliwości, w szczególności w odniesieniu do treści ewentualnej umowy wyjścia, przypomina się podmiotom o prawnych konsekwencjach, które powinny być wzięte pod uwagę po tym, jak Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim.


Komisja Europejska opracowała w języku angielskim noty informacyjne dla podmiotów dotyczące brexitu, m. in. w zakresie zdrowia roślin - https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/plant/docs/notice_brexit_plant_health.pdf, środków ochrony roślin: https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/plant/docs/notice_brexit_pesticides.pdf oraz materiału rozmnożeniowego: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/plant_reproductive_material_en.pdf.

Komisja Europejska publikuje wszystkie informacje w języku angielskim na portalu: https://ec.europa.eu/info/brexit/brexit-preparedness_en


Dodatkowo Rada Unii Europejskiej publikuje informacje w języku polskim dotyczące kalendarium negocjacji pomiędzy Unią Europejską i Zjednoczonym Królestwem pod linkiem: http://www.consilium.europa.eu/pl/topics/brexit/

Brexit. Co powinien wiedzieć przedsiębiorca

Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaprezentowało broszurę pt. „Brexit. Co powinien wiedzieć przedsiębiorca”, przygotowaną przez MSZ w porozumieniu z innymi resortami, przede wszystkim z resortem przedsiębiorczości i technologii.

Broszura ta przedstawia szczegółowy zakres pytań, na które powinni odpowiedzieć sobie przedsiębiorcy. Broszura ma celu wsparcie przedsiębiorców w zidentyfikowaniu potencjalnych utrudnień, a tym samym dostosowania modelu biznesowego do nowych okoliczności.

 

Pełna treść komunikatu znajduje się na stronach MSZ pod tym linkiem.

Pliki do pobrania

Brexit. Co powinien wiedzieć przedsiębiorca

Komunikaty Rady Unii Europejskiej

Najnowsze informacje publikowane przez Radę dostępne są tutaj: https://www.consilium.europa.eu/pl/topics/brexit/

Zgłoś błąd